måndag 8 april 2013

Hundkurs andra tillfället

Hej igår var det hundkurs det är ju bara så kul!

Man lär sig så mycket och jag får ofta små....jaha....aha.... upplevelser, vilket är kul! Det kan vara något helt nytt jag lär mig eller något jag har gjort som jag inte tänkt på att det funkar ju faktiskt bra på det sättet och som jag redan gör atomatiskt.

Jag ska hjälpa Freya med att jobba på sin självkontroll, så vi gjorde en del kontakt övningar & de som var lite nya var Myggan & Skvallra.
När man gör myggan ska man sakta sänka godis ner mot hundens nos och om hon försöker att ta den så tar du bort godiset. När hon klarar att ha godiset nära utan att ta det, säger man varsågod så får hon godiset. Freya var jätteduktig på den övningen.

Skvallra var att Freya skulle se på t.ex. en hund eller människa och sen ta kontakt med mig och få en belöning. Jag tror hon börjar förstå men vi ska öva mera. Idag på våran promenad tränade vi både på myggan och att skvallra, jag tycker hon är jätteduktig, det fungerar bra om vi håller ett avstånd, men jag blev överraskad när vi såg tre damer komma emot oss.

Jag visade Freya att här har matte godis  nu vill jag att du kommer på vad jag vill. Hon satt ner och tittade på mig....och damerna pratade högt....Freya tittade på dem och sen på mig och jag gav henne godis. Eftersom jag började med övningen när damerna var en bit bort så kunde hon titta några gånger och få godis..så när damerna kom förbi så satt hon fint brevid mig och väntade på godis.

Och sen var det två små hundar i samma stund som kom lite längre bort så nu när damerna var borta fortsatte jag övningen med hundarna och Freya tittade och gjorde rätt. damen med hundarna gick runt oss en bit bort så Freya kunde fortsätta sin övning och hon gjorde den hur bra som helst hon fortsatte att skvallra till mig att där är de...men jag såg på henne att med hundar är det lite svårare, nosen jobbade i luften för att se vilka de var.

Kul att man börjar förstå övningen. Man hamnar ju alltid i olika situationer, när man är ute och går..... ibland funkar det & ibland inte.
En annan bra sak vi lärde oss var att när en situation i ett möte inte kommer att bli bra så ska man backa därifrån och ta en annan väg eller en liten omväg runt mötet så blir det inte jobbigt, som det kan bli när man har en överlycklig hund med super energi...haha!.

Oj vad jag fick skrivet idag...haha! Men jag tycker det är så roligt att gå kurs och ha kul med min hund.

Efter en hel dag med träning sover Freya gott!  

KRAM!!



3 kommentarer:

  1. Skvallra är en jätte bra övning kul att ni har börjat med de. Perfekt sen om man har hunden lös då den ser någon så kommer den till dig och söker kontakt. Gjorde den med Diva också!

    Kram på er

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Kikar tillbaka på din blogg!! Jättehärliga bilder på din vackra hund!

    SvaraRadera
  3. Hej Linda!

    Va kul att du kikade på min blogg.

    Kram

    SvaraRadera